Omgivningens brist på förståelse

Jag kan inte påstå att jag känt av andra människors oförståelse. Dock är det inte många som vet om hur det egentligen är och hur det har varit. De som vet det mesta har mött mig med respekt och omtanke. De har visat att de bryr sig och de har oroat sig för mig. På så vis har jag valt att berätta för rätt personer. Några vet att jag har ångest men jag har inte förklarat närmare hur den påverkar mig.

Trots detta är jag rädd att möta människors oförståelse. Jag är rädd för att behöva konfronteras med att andra vet att just jag levt som medberoende och vad jag under åren stått ut med. Jag är rädd för att andra skall veta hur svår ångest jag har och hur depressionen kan påverka mig så till den milda grad att livet inte längre känns värt att leva. Hur förklarar man dom känslorna så att andra möjligtvis kan förstå? Hur skall jag kunna förklara vad som sker när mörkret ligger tungt över mig och orken att ens kliva ur sängen saknas. När en dusch känns som ett projekt svårare än att rädda världen, när trycket över bröstet är så tungt att jag knappt kan andas, när den psykiska smärtan gör så ont att den känns fysisk. Hur förklarar man för andra att saker som kan tänkas självklara för andra är så fruktansvärt svårt när mörkret ligger tungt. Öppna post, tvätta, handla, laga mat listan kan göras lång på saker som är svåra att ta tag i när ljuset saknas. Hur förklarar man allt detta för omgivningen så att de möjligtvis kan förstå, förstå känslan och inte fundera över skälen till att jag mår som jag gör.


Kommentarer
Postat av: Alicia

ååh... jag känner verkligen med dig. Det är nog något av det värsta med att må dåligt, vara deprimerad och lida av ångest (och plus det i mitt fall en fobi, i ditt fall det du gått/går igenom), att folk inte kan förstå. Ingen kan förstå om de inte upplevt åtminstone någonting liknande, då kan de förstå på ett ungefär, men ingen kan förstå precis vad man känner, upplever och går igenom - och det är jobbigt.

"en dusch känns som ett projekt svårare än att rädda världen", jag känner igen mig precis. Alla de där vardagliga sakerna man måste göra känns tunga som berg och oöverstigliga, och det blir ännu värre när man känner att folk i omgivningen tycker att man borde klara av allt sånt där. För de förstår inte, att något så litet kan vara SÅ jobbigt :/ Så hur förklarar man för dem?

Jag har önskat såå många gånger att de kunde få en liten släng av det jag går igenom så att de får testa på, bara för en kort stund såklart (för jag önskar ingen att gå igenom något sånt här), så att de kunde förstå. För det går ju inte att förklara med ord, de måste känna det själva för att fösrtå :/

2011-03-10 @ 12:23:21
URL: http://attlevamedoro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0