Skuld

Skuld och skam är två begrepp som en medberoende lever med. För mig innebär skulden många saker. Alla lögner jag använde mig av för att skydda honom, skulden jag kände/känner över han drack, skulden jag känner för mig själv eftersom jag stannade, listan kan göras lång med skulden är förbannat tung att bära.

Jag blev påmind om det för en liten stund sedan. Han dricker just nu, och enligt han är det väl inte så konstigt. I samma ögonblick kom skulden tillbaka, våldsamt och hänsynslöst. Skulden ger mig ångest och den stärker depressionen jag befinner mig i. Jag funderar om skulden fick mig att stanna så länge som jag gjorde. För egentligen kan jag detta, jag jobbar med det i vardagen. Dock var inte det till någon hjälp, snarare tvärtom om, skulden och skammen förstärktes av det.

TACK Annica, för din fina kommentar. Kram tillbaka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0