Ett minne...

Jag minns 2007, precis innan våren kom. Jag tror att jag någon gång under 2006 förstod och även tyst erkände för mig själv. Det finns händeler från 2006 som sitter djupt, minnen av svek som jag inte klarar av att skriva om ännu. Men jag minns en helg 2007, vi åkte till huvudstaden över helgen. Vi skulle på middag och vi skulle gå på en show.

Vi åkte tidigt, bodde på fint hotell och vi hade planerat en mysig helg tillsammans. På fredagskvällen skulle vi på middag till goda vänner. Jag minns att vi tog en öl ganska tidigt. Jag gjorde mig i ordning och vi åkte iväg. Efter en lång vecka på jobbet minns jag att jag var ganska trött. Vi åt en fantastisk middag med fina vänner. Vi drack vin och hade väldigt trevligt. Vid midnatt återvände vi till hotellet och jag var trött, jag ville sova. Vi hade ytterligare en dag framför oss. Mannen blev sur, han tyckte jag var tråkig. Han öppnade minibaren och fortsätte dricka, han var arg för att jag ville sova. Han började bli ganska otrevlig, jag fick lyssna på hur tråkig jag var. Tillslut somnade vi. Jag minns att jag vaknade dagen efter och kände dåligt samvete. Varför orkade jag inte vara lite roligare? Tyckte inte att det var konstigt att han blivit sur och arg på mig.

Under lördagen tog vi en promenad i Gamla stan. Jag vill strosa runt och titta i de mysiga affärerna. Han ville ta en öl. Vi var inte alls överens om vad vi skulle göra. Till slut kom vi tillbaka till hotellet. Han bjöd på champange och vi åt en fantastisk middag på hotellet. Vi skulle på en show och vi åkte iväg i taxi.

Jag minns att man kunde beställa öl eller vin till pausen. Mannen beställde flera glas, rädd för att det inte skulle vara nog. Jag minns dock att showen var bra, vi skrattade och njöt. Efteråt åkte vi tillbaka till hotellet, han fortsatte dricka och jag gick och la mig.

Det jag minns mest är dock hemresan under söndagen. Vi satt på stationen och väntade på tåget. Vi var trötta, men han var även törstig. Vi tog en bit mat på en krog i närheten, han drack öl till maten, jag drack cola. Han hann med några öl innan tåget kom.

Men han var inte nöjd, han köpte vin på tåget och drack. Jag bad han sluta, skämdes inför de andra resinärerna när han började bli full. Det var söndag eftermiddag, vi satt på tåget och mannen var full. Jag var trött, tyckte han var pinsam, men han lyssnade inte. Han fortsatte dricka, kunde inte sluta.

Hemresan var hemsk, jag skämdes och jag kände mig ensam.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0